Digitális Témahét – Beszámoló
![]()
|
Szilvási Általános Iskola Felsőszilvási Általános Iskolája 5. osztály Téma: Erdély nagy néprajzi tájai: Kalotaszeg néprajza |
2025-ben március 24-28. között rendezték meg a 10. Digitális Témahetet. Iskolánk tanári közössége – rajtam kívül – eddig még nem vállalta ezen projektoktatást. Jómagam a harmadik témahetet terveztem és valósítottam meg. Idén elsőként felső tagozatos diákjaimnak. Azért mertem belevágni, mert a már kidolgozott kreatív projektek közül találtam szívemhez közelálló témát. A digitális oktatás mellett nagy kihívást jelentett a projekt megvalósításának kollégákkal való összehangolása. Sikerült digitális kultúra, technika és tervezés, vizuális kultúra tanárainkat megnyerni a témahéten való aktív közreműködésre. Rendszergazdánk is hatalmas segítséget jelentett, főként a folyamatábra elkészítésekor.
A 26 fős ötödik osztályunk 2 héten keresztül a digitális kultúra, vizuális kultúra, tervezés és technika, ének –zene valamint honismeret órájukon készítették el kreatív alkotásaikat, folyamaatábráikat, ppt prezentációjukat. Részt vettek egy táncházban és néptánc bemutatón. Az egyik csoport pedig végignézhette egy 3D-s tárgy megszületését. Kutakodtak, prezentáltak, szemléltek, rendszereztek, összegeztek, tevékenykedtek. S mindezt olyan lelkesedéssel, melyet minden órán szeretne a tanár látni.
A Digitális Témahét fő célja a digitális pedagógia módszertanának népszerűsítése és elterjesztése a köznevelésben. Még akkor is, ha intézményem nem minden terme digitalizált. 5 működőképes, de gyenge minőségű interaktív tábla, tanári laptop, 10 táblagép valamint informatika termünk asztali gépei álltak rendelkezésünkre. Nálunk nincs 3D nyomtató, LEGO robot, nincs informatika szakkör, nem tanulnak a diákok programozást. E program fontos törekvése, hogy a digitális kompetencia-fejlesztés az informatikaórán túl kiterjedjen más tantárgyakra is. Az általam a digitális ismereteket tanító kollégán kívül bevont munkatársak ötödikes óráikon nem használnak táblagépeket. Jómagam gyakorta veszem elő a saját (ének-zene és honismeret) óráimon. A projekt időtervezését storyboardos ingyenes 'napi rutin' diagramsor segítségével dolgoztam ki, mely lehetőségeket kínált a fontosabb infók és kellékek jegyzetbe vételéhez.
A gyermekek tényleges információ szerzési eszközei a következők voltak:
- könyvek, viseletek, térképek, albumok, bemutató táncok segítségével hangolódtak Kalotaszeggel való ismerkedésre
- Online adatbázisokban kerestek számukra érdekes bemutatható anyagot
- jegyzeteiket fürt illetve folyamatábrákba rendezték a draw.io program segítségével
- ppt prezentációt és wordwall-os feladatokat készítettek a többi csapat számára
- egy csapat a 3D-s nyomtatón való programozást és a megszületést is nyomon követhette.
Észrevétlenül sajátították el a tananyagot, miközben csoporton belül végeztek gyűjtőmunkát. Tanulási készségek közül az információ keresés, összefoglalás készítés, a jegyzetelés, az időgazdálkodás állt reflektorfényben. Rendszereztek, szintetizáltak, következtettek. Gyakorolták a lényegkiemelést. Fejlődött szókincsük, figyelmük, problémamegoldó gondolkodásuk, kognitív képességeik. Alkalmazták a kooperatív tanulás szerepköreit. Több programot is készség szinten megtanultak használni. Esztétikai-művészeti tudatosságuk is fejlődött. Önbizalmuk nőtt, társas kapcsolataik erősödtek, stabilizálódtak, szociális kompetenciáik fejlődtek. Önellenőrző és társellenőrző képességük is ugrásszerű változáson ment keresztül. Saját munkájukat, csapattevékenységüket és csapatuk munkáját kritikus szemmel a classdojo felületén, szóban, kézrátétellel és kirakó darabok összeállításával, smile jelekkel is értékelték.
Színvonalas munkák készültek. Betekintés nyertek a népi kultúra mai napig élő értékeibe. Közelebb kerültek a néptánchoz és népzenéhez.
Terveink között szerepel, hogy a Digitális Témahét eseményeibe a jövőben is bekapcsolódjunk. A célból, hogy változatosabbá tehessük és közelebb hozhassuk a gyerekekhez a tanulás során használható digitális világot, az ismeretszerzés ezen formáját. A digitális tudás bővítésén túl eltökélt szándék, hogy a megismerés folyamata kézzelfogható legyen. Ezért a számítógépes világ előnyei mellett az alkotói vágyat is kielégítsük.